Vi er der for jer som pårørende. Men især for jeres familiemedlem.

Som pårørende er I en del af familien på Dagmarsminde. I samspil med jer sørger vi for, at fokus hele tiden er på beboernes behov.

I er som familie vigtige for os, og vi vil gerne tale med jer. Men hovedparten af tiden skal man forvente, at fokus er på beboeren. Så i samspil med jer skal vi sørge for, at det fokus bliver bevaret.

På Dagmarsminde er der mange behov i rummet på én gang, som vi hele tiden prioriterer at imødekomme. Nogle gange vil personalet have mere tid til at tale med de pårørende end andre gange. Man skal forstå, at samtalerne primært har ens familiemedlem som omdrejningspunkt. Nogle gange har de pårørende naturligvis brug for at vende noget i dybden med os. Der kan vi aftale et møde eller en telefonsamtale, så vi har god tid til det, vi skal drøfte.

Når de pårørende kommer på besøg, giver de besked i forvejen. Den bedste besøgstid vil typisk ligge omkring kl. 15.00 om eftermiddagen, hvor familiemedlemmet er opmærksomt og klar efter middagshvilet. Her er vi ikke i færd med en koncentreret aktivitet, men sidder i forvejen og hygger os i stuen med kage og te. De fleste beboere kan bedst overskue at blive sammen med den pårørende på Dagmarsminde, men enkelte kan også tage med på en kortere køretur.

Vi vil gerne hjælpe med at løfte de mange praktiske opgaver af de pårørendes skuldre.

Derfor skal man på Dagmarsminde ikke bruge tiden på indkøb af sæbe, sko og parfume mv. Vi sørger gerne for alt det praktiske, så familien bare skal nyde tiden med sit familiemedlem. Nogle gange måske kun i små portioner, men til gengæld med fuldt fokus på samværet.

Vi går meget op i at informere vores pårørende, hvis der er noget særligt omkring familiemedlemmet. Vi ser relationen til de pårørende som et samarbejde, hvor familiens rolle er at støtte os i omsorgsarbejdet med deres viden og dybdegående kendskab til familiemedlemmet.